| | | | | home | koszyk | forum | kontakt | logowanie | rejestracja | administracja | linki
Jesteś teraz na stronie Sklep Modelarski model-hobby.pl. Niestety oglądasz ją bez wtyczki Flash. Zapraszamy do przeglądania oferty naszego sklepu modelarskiego. Poza standardowymi modelami kartonowymi posiadamy w swoim magazynie wiele unikatowych i kolekcjonerskich modeli. W razie jakichkolwiek pytań, proszę wysyłać maile. Pozdrawiamy.
AKCESORIA
ANTYKWARIAT
BUDOWLE
KOLEJ
KOLEJ WWII
LITERATURA
NARZĘDZIA OLFA


Od dnia 25.08.2017 rozpoczynamy sprzedaż najnowszego modelu Pancernika Bismarck. Wszystkie zamówienia składane na ten model i akcesoria będą sukcesywnie realizowane po 1.09.2017. A już we wrześniu kolejne - NOWOŚCI MODEL HOBBY!!!!! Serdecznie pozdrawiamy Zespół MODEL HOBBY.
O NAS

REGULAMIN

BEZPIECZEŃSTWO

LINKI



Strona naszego Partnera - paypal.pl
Strona naszego Partnera - allpal.pl

Wydawnictwo Modelarskie wydawnictwo.model-hobby.pl

Strona naszego Partnera - Wydawnictwa Kagero

Galeria Obrazów J. Wróbla - galeria.model-hobby.pl
Modele papierowe IJN Oyodo

dodaj do koszyka
 
Nazwa:
IJN Oyodo
Producent:
GPM
Cena:
80 PLN
Grupa:
modele kartonowe
Skala:
1:200
Stopień trudności: Średni


Funkcja:
  - Krążownik
Stocznia:
  - Kure

Dane techniczne:
  - Długość:  192,1 m
  - Wysokość: 
  - Szerokość:  16,6 m
  - Zanurzenie:  6 m
  - Wyporność standardowa:  8164 t
  - Wyporność maksymalna:  11 433 t
  - Paliwo:  mazut
  - Zasięg:  10 600 mil morskich przy prędkości 18 w

Napęd:
  - 4 turbiny parowe o mocy łącznej 110 000 KM, 6 kotłów parowych, 4 śruby
Prędkość maksymalna:
  - 35 w.

Uzbrojenie:
- 6 dział 155 mm
- 8 dział przeciwlotniczych 100 mm, ilość zwiększana podczas wojny, maksymalnie 12xIII i 16xI w 1944
- 12 - 52 działek przeciwlotniczych 25 mm Typ 96





Dodatki do modelu:

Łańcuch okrętowy, Chain, Kette - 2,9mm / 50 cm
Cena: 3 zł

brak towaru
LUFY DZIAŁ - Oyodo
Cena: 40 zł

dodaj do koszyka
Trapy 80 cm SKALA - 1:200
Cena: 9.5 zł

brak towaru
Klej, Hermol - tubka Glue, Hermol tube - [30g]
Cena: 7.5 zł

brak towaru


Rys historyczny:
  Krążownik "Oyodo" został zaprojektowany w Japonii pod koniec lat 30. w odpowiedzi na potrzebę posiadania krążowników o dużym zasięgu pływania, wyposażonych w środki łączności i dowodzenia oraz wodnosamoloty rozpoznawcze, pełniących rolę okrętów flagowych zespołów rozpoznawczych okrętów podwodnych. W efekcie powstał nietypowy lekki krążownik, zaliczany do nielicznej, wyróżnianej niekiedy podklasy krążowników lotniczych, posiadający umiarkowanie silne uzbrojeniei opancerzenie, lecz za to zabierający aż 6 wodnosamolotów. Linie kadłuba okrętu oparto na nieco powiększonym kadłubie krążowników typu Agano - gładkopokładowym, z groszką dziobową. Całość głównego uzbrojenia artyleryjskiego umieszczono na dziobie, przy tym wykorzystano działa kalibru 155 mm w dwóch wieżach trzydziałowych, zdjętych z przezbrajanych krążowników typu Mogami. Uzbrojenie przeciwlotnicze średniego kalibru składało się z nowych długolufowych dział 100 mm, o bardzo dobrych charakterystykach (użytych też na niszczycielach typu Akizuki). Słabsze było lekkie uzbrojenie przeciwlotnicze, z powodu użycia standardowych we flocie japońskiej działek 25 mm, stosunkowo małego kalibru i o niewielkiej skuteczności. Ponieważ przewidywano wyposażenie okrętu w nowe szybkie wodnosamoloty rozpoznawcze Kawanishi E15K Shiun, o większej masie, całą rufę okrętu od śródokręcia zajmował hangar oraz specjalna długa 45-metrowa katapulta. Opancerzenie pionowe stanowił jedynie pas burtowy 50 mm. W odróżnieniu od wszystkich dotychczasowych japońskich krążowników, nie miał on uzbrojenia torpedowego. Jego zaletami była ponadto duża prędkość i bardzo duży zasięg. Planowano budowę dwóch okrętów, ujętych w czwartym programie wymiany floty z 1939 ("Oyodo" i "Niyodo"), lecz ostatecznie przystąpiono do budowy tylko jednego - "Oyodo", który otrzymał nazwę od nazwy japońskiej rzeki, dosłownie: "wielka stojąca woda". W programie na 1942 rok planowano budowę jeszcze 5 okrętów tego typu, lecz zrezygnowano z nich. Stępkę pod budowę "Oyodo" położono w stoczni w Kure 14 lutego 1941, wodowano go 2 kwietnia 1942, a wcielono do służby 28 lutego 1943. W toku produkcji próbnej serii wodnosamolotów E15K okazało się, że ich rozwój wiąże się z trudnościami, a osiągi samolotów są niższe od zakładanych i są one łatwym celem dla amerykańskich myśliwców. Ostatecznie zbudowano serię jedynie 15 sztuk, z których 6 dostarczono w 1943 do Palau, w rejon, w którym operował "Oyodo", lecz wkrótce samoloty te zostały utracone. Po skompletowaniu 28 lipca 1943, "Oyodo" początkowo bazował w portach japońskich, kończąc szkolenie załogi. 15 lipca 1943 dołączył do japońskiej floty w bazie Truk na Karolinach. 6 grudnia 1943 stał się okrętem flagowym 3. Floty wiceadmirała Jisaburo Ozawy. Pod koniec grudnia uczestniczył w operacji transportu wojska dla wzmocnienia garnizonu w Kaviengu. 1 stycznia 1944 wracając do Truk został lekko uszkodzony przez amerykańskie lotnictwo zespołu TG 50.2. Z powodu zagrożenia spodziewanym atakiem amerykańskiego lotnictwa na Truk, 10 lutego "Oyodo" wraz z innymi okrętami został wycofany do Yokosuka w Japonii, odbywając jeszcze w lutym rejs zaopatrzeniowy na Saipan. Z powodu braku etatowych wodnosamolotów E15K, w marcu 1944 podczas remontu w Yokosuka, zastąpiono na "Oyodo" 45 metrową katapultę przez standardową 25-metrową, z dwoma standardowymi wodnosamolotami starszego typu (Aichi E13A Jake). Hangar zaadaptowano na dodatkowe pomieszczenia sztabowe. Wzmocniono lekkie uzbrojenie przeciwlotnicze okrętu, dodając 29 działek 25 mm (6xIII, 11xI) i podnosząc ich liczbę do 47. Zamontowano też nowszy radar Typu 22. Od kwietnia 1944, "Oyodo" służył na wodach japońskich, pełniąc rolę okrętu flagowego dowódcy Floty Połączonej, adm. Soemu Toyody. Krążownik "Oyodo" zdejmuje sztab wiceadmirała Ozawy (wraz z flagą i portretem cesarza) z uszkodzonego lotniskowca "Zuikaku" podczas starcia koło przylądka Engano, 25 października 1944 Krążownik "Oyodo" zdejmuje sztab wiceadmirała Ozawy (wraz z flagą i portretem cesarza) z uszkodzonego lotniskowca "Zuikaku" podczas starcia koło przylądka Engano, 25 października 1944 20 października 1944 "Oyodo" wyruszył z Japonii w kierunku Filipin. Wziął udział w lotniczo-morskiej bitwie w Zatoce Leyte jako część zespołu wiceadm. Ozawy, mającego służyć za "przynętę" dla sił amerykańskich. Jego wodnosamoloty były jedynymi znajdującymi się w dyspozycji zespołu japońskiego, patrolując oraz ubezpieczając zespół. Podczas ataku amerykańskiego lotnictwa koło przylądka Engaño 25 października 1944, "Oyodo" o 8:48 został uszkodzony trafieniem bomby w czwartą kotłownię. Później, kiedy japońskie lotniskowce zostały zatopione, wiceadm. Ozawa przeniósł ok. godz. 11 swoją flagę z trafionego lotniskowca "Zuikaku" na "Oyodo". Został on później jeszcze lekko uszkodzony przez lotnictwo (dwa frafienia rakietami niekierowanymi i dwa bliskie upadki bomb). Pod koniec 1944 "Oyodo" służył dalej w rejonie Filipin i Brunei. Wziął udział w jednej z ostatnich akcji floty japońskiej - bombardowaniu przyczółka na wyspie Mindoro 26 grudnia 1944, podczas której został lekko uszkodzony przez lotnictwo. W dniach 11-20 lutego 1945 "Oyodo" z innymi okrętami wykonał rejs transportujący surowce z Singapuru do Japonii. Został następnie ciężko uszkodzony 18 marca 1945 w bazie w Kure podczas pierwszego nalotu amerykańskiego lotnictwa pokładowego, otrzymując 3 do 5 trafień bombami 227 kg. Po częściowym remoncie, mógł rozwijać prędkość do 12 w. 24 lipca 1945 ponownie został uszkodzony podczas nalotu na Kure, a podczas kolejnego nalotu 28 lipca 1945, przewrócił się na burtę i zatonął na płytkiej wodzie (zginęło ok. 300 członków załogi).


Internetowy sklep modelarski model hobby
Get Adobe Flash player