Dodatki do modelu:
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 331
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 342
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 331
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 342
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 331
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 342
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 331
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/klient.dhosting.pl/modelhobby/model-hobby.pl/public_html/user/prod.php on line 342
Rys historyczny:   Stępkę pod nowy francuski transatlantyk położono w stoczni Penhoet w St. Nazaire w styczniu 1931 roku, zaś podczas wodowania, które miało miejsce 29 października 1932 roku, nazwano go "Normandie". Budowa statku była wyzwaniem zarówno finansowym, jak również techniczny: aby podjąć się budowy tego statku stocznia musiała kosztem 100 milionów franków zbudować nową pochylnię i powiększyć warsztaty. Z kolei władze miejskie St. Nazaire oraz skarb państwa wydał 150 milionów franków na budowę wyjścia z basenu stoczni. Trzeba było również pogłębić i wyprostować część nurtu Loary, w Hawrze zbudować nowy dworzec morski i nowe nabrzeże oraz nową przystań w Nowym Jorku.
Budowa statku kosztowała 810 milionów franków równowartość ok. 54 mln ówczesnych dolarów, zaś wraz z kosztami dodatkowymi - około 65 mln dolarów.
Normandie - oddano do służby 5 maja 1935 roku. Budził podziw swoją wielkością, nowatorskimi rozwiązaniami, oraz elegancją połączoną z romantyzmem. Do dyspozycji pasażerów oddano 847 kabin w trzech klasach, przy czym klasa pierwsza podzielona była na trzy:
- 24 pomieszczenia wyższej kategorii stanowiły klasę "de luxe"
- 12 najbardziej luksusowych apartamentów to klasa "de grand luxe"
Na pokładzie staku znajdowały się:
- sala teatralna na 380 miejsc;
- sala balowa o powierzchni 700m2;
- jadalnia o wymiarach 86 x 14 i wysokości 9,5m;
- palarnia;
- kapilca;
- szpital na 50 miejsc;
- salony kosmetyczne i fryzjerskie;
- sale gimnastyczne;
- pływalnia;
- duża ilość sklepów.
W trakcie służby wykryto wady konstrukcji a prowadzone remonty doprowadziły do zwiększenia wyporności jednostki oraz prędkości maksymalnej dzięki zastosowaniu nowych śrub.
Po wybuchu wojny statek został zatrzymany w Nowojorskim porcie a 12 grudnia 1941 roku US Navy zarekwirowała statek, nadając mu nazwę La Fayette AP53. W kilka dni rozpoczęto prace adaptacyjne mające na celu przystosowanie staku do transportu wojska. Prace prowadzono pośpiesznie i w nieładzie. Gdy 9 lutego 1942 rokuw salonie wybuchł pożar znajdująca się na nim załoga uciekła w popłochu, pozostawiając staek na pastwę płomieni. Statek posiadający najnowocześniejsze wówczas urządzenia gaśnicze. Straż pożarna dopełniła zniszczenia, niudolnie pompując na pokład masy wody, która zaczęła gromadzić się na lewej burcie, co ostatecznie doprowadziło rankiem nastepnego dnia do katastrofy. Statek przewrócił się w basenie portowym.
Normandie podniesiono dopiero 13 września 1943 roku kosztem 5 milionów dolarów i odcholowano do Brooklynu, zaś 11 października 1945 rokuskreślono z listy floty. Koszty poniesione przez Amerykanów w czasie jego "służby" w US Navy wyniosły 14 milionów dolarów.
Trzeciego października 1946 roku sprzedano go firmie Morris E. Lipsett z Jamestown za 161.680 dolarów i pocięto na złom w Port Newark.
|